سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ورزش های سه ماهه سوم بارداری

 ورود به سه ماهه سوم بارداری به معنای ورود به فصل آخر بارداری است. بدن شما در طول سه ماهه سوم تغییرات زیادی کرده و وزن اضافه کرده اید، ممکن است حرکات شما کندتر باشد، اما ورزش همچنان بهترین گزینه برای محافظت از خود در برابر درد و عوارض ناخوشایند بارداری است. در طول سه ماهه سوم بارداری، گهگاه دردها و انقباضات براکستون هیکس ممکن است شما را آزار دهد، بدنتان زودتر کم آب می شود و به دلیل بزرگی شکم، خوابیدن برایتان دشوار است. ورزش می تواند به شما در مدیریت درد در سه ماهه سوم کمک کند و بدن خود را به تدریج برای روز هیجان انگیز زایمان آماده کند. ورزش می تواند به شما کمک کند خواب بهتر و عمیق تری داشته باشید. برای شما خانم های بارداری که در سه ماهه سوم بارداری قرار دارند و به لطف ورزش و تحرک، زایمان راحت و موفقیت آمیزی را تجربه می کنند.

شما می‌توانید در مرکز مامایی ماما میلاد در کلاس های ورزش های سه ماه سوم بارداری به صورت حضوری و آنلاین شرکت کنید و خود را برای یک زایمان آسان و بدون استرس آماده کنید. 


چگونه در سه ماهه سوم بارداری بی خطر ورزش کنیم؟


اگر سالم هستید و بارداری شما طبیعی است، ادامه یا شروع فعالیت بدنی منظم در سه ماهه سوم بی خطر است. فعالیت بدنی خطر سقط جنین، وزن کم هنگام تولد یا زایمان زودرس را افزایش نمی دهد. اما مهم است که در طول ویزیت های اولیه دوران بارداری خود با پزشک متخصص زنان و زایمان خود در مورد ورزش سه ماهه سوم صحبت کنید. اگر متخصص زنان به شما اجازه انجام ورزش را بدهد، می توانید درباره فعالیت هایی که می توانید با خیال راحت انجام دهید، صحبت کنید.

ورزش منظم در دوران بارداری به این روش‌های کلیدی برای شما و کودکتان مفید است:

زنانی که در دوران بارداری ورزش می کنند فواید زیادی برای سلامتی دارند. برخی از این مزایا عبارتند از:

ورزش کمردرد را کاهش می دهد.
ورزش یبوست را برطرف می کند.
باعث افزایش وزن سالم در دوران بارداری می شود. برای کنترل وزن در دوران بارداری می توانید از ابزار آنلاین محاسبه BMI پینو بیبی استفاده کنید.
تناسب اندام کلی زن باردار را بهبود می بخشد.
سیستم قلبی عروقی زنان باردار را تقویت می کند.
این به زن باردار کمک می کند تا زودتر پس از تولد نوزاد به اندام برسد.
ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری، پره اکلامپسی و زایمان سزارین را کاهش دهد.
وضعیت قلبی عروقی را بهبود می بخشد.
کارشناسان فعالیت کم تا متوسط را برای زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری توصیه می کنند. البته میزان ورزش و نوع ورزش مربوط به سوابق پزشکی مادر قبل و حین بارداری است. برخی از زنان باردار حتی می توانند با اجازه پزشک خود فعالیت های شدیدی مانند دویدن در دوران بارداری انجام دهند. با این حال، اقدامات احتیاطی وجود دارد که زنان باردار باید برای حفظ سلامت خود و نوزادشان رعایت کنند.


مرکز مامایی ماما میلاد کلاس های یوگا بارداری سه ماهه دوم را به صورت حضوری و آنلاین زیر نظر خانم متفکریان با 25 سال سابقه برگزار می‌کند.


فرانسوی ورزش ایمنی در سه ماهه سوم بارداری


متخصصان اذعان دارند که در دوران بارداری، مفاصل شل و لرزان می شوند. انجام ورزش هایی که مفاصل را تثبیت می کند و از آسیب ها جلوگیری می کند می تواند کمک کننده باشد.

ایمنی هنگام ورزش بسیار مهم است، بنابراین همیشه باید قبل از شرکت در هر برنامه تناسب اندام جدید با متخصص یا پزشک خود صحبت کنید. بارداری، به خصوص در این مرحله، زمان شروع یک برنامه ورزشی شدید نیست. کسانی که کم تحرک بوده اند باید با پیاده روی شروع کنند. در سه ماهه سوم بارداری شما از انجام یک سری فعالیت ها منع می شوید، به خصوص اگر از آن دسته افرادی هستید که قبل از بارداری ورزش نمی کردند. از فعالیت های زیر اجتناب کنید:

پرش
حرکات را متعادل کنید
قدرت حرکت می کند
ورزش های مناسب برای سه ماهه سوم بارداری
برای اینکه بدانید کدام ورزش ها را می توانید تا سه ماهه سوم بارداری ادامه دهید، ادامه مقاله را بخوانید. 


پیاده روی و دویدن در سه ماهه سوم بارداری


پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها برای زنان باردار است. اگر پیاده روی برای تناسب اندام قلبی عروقی شما کافی نیست، به جای آن دویدن را امتحان کنید. با این حال، بارداری زمان شروع یک روتین دویدن و شروع این فعالیت بدنی شدید نیست. اگر تا هفته بیست و هفتم بارداری به طور مداوم و منظم دویدن داشته باشید و دویدن جزو برنامه های روتین و روزانه شما بوده باشد، ادامه برنامه ورزشی برای دویدن مشکلی ندارد و نیازی به توقف نیست مشکلات یا ناراحتی، این دوره برای شما ایجاد شده است.

در مطالعه ای که توسط سازمان بهداشت ورزش منتشر شد، 110 دونده زن مسافت رقابتی را دویدند و عادات آنها در دوران بارداری مورد بررسی قرار گرفت. از 70 درصدی که تصمیم گرفتند روال دویدن خود را حفظ کنند، 31 درصد تا سه ماهه سوم بارداری به دویدن ادامه دادند و هیچ مشکلی در مورد وضعیت بارداری آنها گزارش نشد.

نکته کلیدی و مهم دویدن در سه ماهه سوم بارداری؛ مدت و شدت تمرین را کاهش دهید. حتی زنان ورزشکار باتجربه و حرفه ای تلاش های معمول خود را به نصف یا بیشتر کاهش می دهند. به عبارت دیگر، اگر بدن شما احساس خوبی ندارد، دویدن را کاهش دهید یا آن را متوقف کنید.


شنا در سه ماهه سوم بارداری


اگر به استخر دسترسی دارید، از ورزش های آبی استفاده کنید. شنای لپ یک ورزش عالی برای تمام بدن است (این یک نوع تکنیک شنا است، شبیه به دویدن رفت و برگشت). استخر مانند یک پیست مسابقه است که در آن از یک سر تا سر دیگر شنا می کنید و یک دور انجام می دهید. همچنین می تواند درمان خوبی برای زنانی باشد که درد و گرفتگی عضلات خود را تجربه می کنند. آب فشار روی پاها و کمر خسته را کاهش می دهد و به جلوگیری از گرمازدگی کمک می کند.

به یاد داشته باشید که ورزش حتی در آب سرد تولید عرق می کند. اگر برای مدت طولانی شنا می کنید، مطمئن شوید که به اندازه زمانی که بیرون از استخر هستید آب می نوشید.


ایروبیک در سه ماهه سوم بارداری


کلاس های ایروبیک زیادی وجود دارد که برای تفریح در زیر آب عالی هستند. زومبا در استخر باعث می شود با مقاومت بیشتری برقصید. کلاس های مفصل بندی و انعطاف پذیری راه های ملایمی را برای آزمایش دامنه حرکتی شما و در عین حال حمایت از وضعیت بدن در آب ارائه می دهد.

دویدن در آب برای دوندگانی که در دوران بارداری احساس ناراحتی می کنند ایده آل است. حتی برخی باشگاه ها دوچرخه های ثابت را در آب می گذارند.


یوگا، پیلاتس، بره و سایر تمرینات ورزشی


تمرینات با شدت کمتر و تاثیرگذاری کمتر برای زنان در سه ماهه سوم بارداری مناسب است. مانند:

یوگا
پیلاتس
راد
دوچرخه سواری
این تمرینات تمام گروه های عضلانی اصلی را هدف قرار می دهد. این تمرینات به شما کمک می کند تا برای زایمان آماده و قوی باشید.

سعی کنید در کلاس هایی که برای زنان باردار طراحی شده است شرکت کنید. در این کلاس ها، وضعیت ها و حرکات به گونه ای اصلاح می شود که با رشد کودک در هفته های اخیر ایمن و سازگار باشد.


یوگا در سه ماهه سوم بارداری


یوگای مناسب برای بارداری عموماً یوگای ترمیمی است. مخصوصا برای خانم های بارداری که در هفته های آخر بارداری هستند و جنین به حداکثر رشد خود رسیده است و حرکت کمی برای مادر سخت است. علاوه بر این، در ماه های آخر بارداری، فشار بر عضلات و اسکلت کمر و لگن افزایش می یابد. در یوگای ترمیمی، حرکات با استفاده از وسایلی مانند بالش و بلوک یوگا (که فوم سرد هستند) و تشک انجام می شود. این ابزار قسمت هایی از بدن زن را که خالی از زمین یا سطح نگهدارنده است پر می کند و باعث شل شدن و کشیدگی مناسب این اندام ها می شود. تحقیقات نشان داده است که یوگا می تواند اضطراب و افسردگی را که از عوارض شایع بارداری هستند، کاهش دهد. به گروهی از زنان باردار که از افسردگی مرتبط با بارداری رنج می بردند، یک کلاس یوگا 20 دقیقه ای از هفته های 22 تا 34 بارداری توصیه شد. نتایج در تمام زمینه های جسمی و روحی مثبت بود. یافته های تحقیقاتی در این زنان بهبود خلق و خو، کاهش درد و کاهش بروز زایمان زودرس و سزارین را گزارش کرده است.


پیلاتس در سه ماهه سوم بارداری


جوزف پیلاتس، مخترع پیلاتس، روش خود را به عنوان هنر حرکت کنترل شده ارائه کرد که اگر به درستی انجام شود، باید شبیه یک تمرین درمانی باشد. اگر پیلاتس به طور منظم تمرین شود، انعطاف پذیری، قدرت، کنترل و استقامت را در سراسر بدن ایجاد می کند، و هم ترازی، تنفس، ایجاد یک هسته قوی و بهبود وضعیت بدنی را بهبود می بخشد. هسته مرکزی که از ماهیچه های شکم، پشت و لگن تشکیل شده است، اغلب «نیروگاه» نامیده می شود و کلید ثبات یک فرد در نظر گرفته می شود. سیستم پیلاتس اجازه می دهد تا سختی تمرینات از مبتدی تا پیشرفته یا هر سطح دیگری متفاوت باشد و به اهداف یا محدودیت های مربی و تمرین کننده پاسخ می دهد و با تطبیق بدن با تمرینات می توان شدت آنها را افزایش داد.

پیلاتس یک راه عالی برای زنان برای تقویت ثبات مرکزی بدن (که هسته شامل عضلات شکم، پشت و لگن است) در دوران بارداری است. با رشد برآمدگی، هسته ضعیف می شود و می تواند منجر به کمردرد و سیاتیک شود. حرکات کف پیلاتس کلاسیک باعث تقویت عمیق ترین ماهیچه شکم یعنی عرضی شکم می شود که وضعیت کلی بدن را بهبود می بخشد و می تواند هنگام هل دادن جنین در دوران بارداری مفید باشد.


 بره در سه ماهه سوم بارداری


این یک نوع تمرین بدنی است که عموماً در کلاس های گروهی در سالن های بدنسازی با استفاده از نوار باله و ترکیب حرکات ناشی از یوگا و پیلاتس انجام می شود. گاهی اوقات برای انجام تمرینات ساق پا از تجهیزات دیگری مانند نوارهای مقاومتی، تسمه های یوگا، توپ های ورزشی و وزنه های دستی به غیر از میله استفاده می کنند. تمرینات Barre به طور معمول بر حرکات ضربانی کوچک با تأکید بر فرم مرکزی، هم ترازی و درگیری تمرکز دارند. در تمرینات ایزومتریک، ورزشکاران بدن خود را ثابت نگه می دارند و در طول انقباض، گروه های عضلانی خاصی را هدف قرار می دهند. تکرارها عموما زیاد، دامنه حرکتی کم و وزنه ها عموماً سبک هستند. کلاس های Barre بر روی قسمت تحتانی بدن و هسته تمرکز دارند و قدرت و انعطاف پذیری را از مچ پا از طریق ساق پا، زانو، ران، باسن و شکم توسعه می دهند. دقیقاً کدام اندام های بدن زن باردار بیشترین فشار را در دوران بارداری متحمل می شوند.


دوچرخه سواری در سه ماهه سوم بارداری


اگر قبلاً دوچرخه سواری یک ورزش یا فعالیت روزانه بوده هیچ اشکالی ندارد، اما در آن زیاده روی نکنید. علاوه بر این، اگر مشکلات لگن و کمر دارید، بهتر است به دلیل نشستن طولانی مدت روی زین دوچرخه، مدت زمان دوچرخه سواری را کاهش دهید. همچنین از دوچرخه سواری روی سطوح ناهموار و شیب دار خودداری کنید، زیرا احتمال سقوط و از دست دادن کنترل شما زیاد است. اما دوچرخه سواری در دوران بارداری خطر بالایی دارد و صرف نظر از سطح حرفه ای بودن، احتمال افتادن از دوچرخه و زمین خوردن در این ورزش زیاد است. توصیه می کنیم اگر دوچرخه سوار حرفه ای هستید و برای ادامه تمرین نیاز به دوچرخه سواری در دوران بارداری دارید، تمام اقدامات احتیاطی را انجام دهید و تا جایی که ممکن است با یک مربی یا مسافر در یک مسیر استاندارد دوچرخه سواری کنید. بهتر است در دوران بارداری از دوچرخه ثابت استفاده کنید، مخصوصاً اگر دوچرخه در استخر است و در آب رکاب می زنید، این کار روی عضلات پایین تنه تأثیرات مثبتی خواهد داشت.


وزن بدن و حرکات تقویتی


وزنه های سنگین می تواند در سه ماهه سوم خطرناک باشد، به خصوص اگر به بلند کردن آنها عادت نداشته باشید. تمرینات با وزن بدن را برای حفظ قدرت خود امتحان کنید، مانند:

چمباتمه زدن و چمباتمه زدن
کار با استپ (مکعب های فوم سخت)
فشار دیوار (استفاده از دیوار به عنوان تکیه گاه)
از انجام کارهایی که به شکم فشار وارد می کند (مانند تکان دادن) خودداری کنید.
در سه ماهه سوم بارداری، خوابیدن طولانی مدت به پشت می تواند مشکل ساز باشد. توصیه می شود در این مدت به پهلو بخوابید که به تثبیت عضلات و سایر نواحی از جمله:

باسن
عضلات بیرونی ران
عضلات داخلی ران
همسترینگ
وقتی صحبت از وزنه می شود، توصیه می شود هنگام انجام تمرینات بازو از وزنه های سبک استفاده کنید. از آنجایی که وزن جنین در سه ماهه سوم بارداری افزایش می یابد و سنگین می شود، بهتر است قدرت عضلانی خود را زودتر افزایش دهید. تمرینات زیر را با یک جفت دمبل 0.5 تا 2.5 کیلوگرمی انجام دهید:

ایجاد اشکال اساسی در عضلات دوسر بازو (شکل پیچش عضلانی)
دامنه حرکت جانبی را افزایش دهید
عضلات سه سر را کار کنید